“Baik, selamat malam,” adalah kata-kata terakhir dari kokpit pesawat MH370.
Cuba kita menyebut perkataan “Baik” dalam 3 situasi. Ketika kita tenang, stress dan marah.
Ketika dalam keadaan tenang kita akan mengucapkan kata-kata “Baik” dengan penuh kegembiraan, meraikan dan hati yang seronok.
Sebaliknya, jika ianya diucapkan di dalam keadaan tertekan atau
ketakutan, kita akan bercakap “Baik” dengan raut wajah berkerut, cepat
dan pendek.
Sebaliknya juga, jika kondisi ketika itu dalam keadaan marah cara
kita mengucapkan “Baik” sudah tentu dengan kadar ucapan yang pendek dan
laju, mimik muka masam dan panas, benci dan geram.
Dalam konteks MH370, pihak berkuasa MAS menyatakannya kata-kata di atas disebut oleh pembantu juruterbang, tetapi tidak dijelaskan dalam kondisi yang bagaimana ianya diucapkan.
Juruterbang dikatakan berumur 27 tahun, biologi dan psikologi
seseorang yang berusia 27 tahun adalah sudah cukup matang, baik, boleh
kontrol keadaan tetapi boleh jadi terkejut, ketakutan, mengikut arahan,
berfikiran separuh panjang sekiranya berhadapan dengan situasi sulit.
Jika anda membaca ilmu psikik nombor 2 + 7 = 9. Angka 9 adalah angka
yang bagus untuk seseorang seperti pembantu juruterbang itu untuk
meningkat di dalam kariernya dan kehidupannya. Datuk Dr. Fadzillah
Kamsah mungkin boleh memberi ulasan lebih baik perkara ini kerana beliau
mempunyai ilmu yang lebih baik. Saya hanya membaca daripada sumber yang
lain.
Kita harus mengambil kira juga, ko-pilot turut bertandang di surau
kediamannya dan juga beramah mesra dengan jirannya. Maknanya beliau
bukan seorang yang suka menyendiri atau mengasingkan diri. Ko-pilot juga
ditunjukkan seorang yang friendly, mesra, mempunyai ramai kawan dalam
dan luar negeri. Maka, saya menolak teori ko-pilot menghadapi masalah
mentaliti atau psikologi.
Kembali kepada perbualan terakhir tadi. Perkataan kedua dan
ketiga ialah “Selamat Malam”. Kenapa bukan Selamat Pagi? Pukul 1.07am
hingga 1.30am adalah waktu pagi bukan?
Jika benar, maknanya pembantu juruterbang itu dalam keadaan
keliru, ketakutan, tidak sedar apa yang dijawabnya dan kebingungannya.
Percakapan beliau tidak seiring dengan minda (mind) di mana beliau tidak
dapat membezakan waktu ‘pagi’ dan waktu ‘malam’, ketika kondisi stress.
Dalam konteks itu juga, ko-pilot tersebut kelihatan mengikut arahan
seseorang kerana tidak banyak perkataan keluar dari mulutnya. Jika lebih
perkataan, sudah tentu beliau dalam kondisi gembira, senang hati dan
enjoy the flight.
Jika anda mendengar dengan teliti perbualan pilot atau ko-pilot di
mana-mana syarikat penerbangan ketika dalam keadaan kecemasan
sepertimana apa yang pernah terjadi kepada JAL Airlines, MAS, Adam Air,
Ethiopian Airlines, Lufthansa ataupun Shuttle Colombia, kita akan
mendapati ada sesuatu yang luar biasa berlaku dengan perbualan dalam
kokpit MH370.
Semua perbualan dalam kokpit penerbangan-penerbangan di atas, saya
tidak jumpa satu pun rakaman yang begitu ringkas dan pendek!
Oleh itu, saya melihat daripada sudut percakapan “baik, selamat
malam” yang diucapkan oleh ko-pilot tidak dalam keadaan normal
sebaliknya dalam keadaan berlaku sesuatu yang di luar kebiasaan.
Perbualan terakhir itu berlaku 11 minit sebelum MH370 hilang dari radar kawalan lalu lintas udara Malaysia pada jam 1.30 pagi, 8 Mac.
Jika ditolak 1.30 – 11 minit, maknanya perbualan itu dicatat dalam
minit yang ke 1.19 dan 1.21. Tidak mungkin 3 perkataan itu diucap dalam
tempoh 5 saat!
Ini juga bermakna sebelum ACARS dimatikan pada 1.30am, berlaku
percakapan lain dan perbuatan lain di dalam kokpit dalam tempoh beberapa
minit itu! ACARS itu sepatutnya berfungsi lagi sehingga 1.37 menurut
pihak MAS bukan.
Daripada aspek bahasa “baik, selamat malam” yang saya huraikan di
atas jelas menunjukkan penggunaan bahasa ko-pilot itu dia dalam keadaan
ditekan, tertekan tetapi berjaya mengawal keadaan.
Maksud saya ‘berjaya mengawal’ keadaan ialah ko-pilot berjaya
memberitahu kepada kita bahawa dia sedang berusaha mengawal emosinya,
dia sedang berusaha mengendalikan kokpit dan dia mahu kita tahu bahawa
dia memerlukan bantuan segera.
Nota : “Jika saya berpeluang mendengar perbualan ko-pilot itu
daripada aspek intonasi bahasanya, tempoh masa perbualan, cara alat
perbualan itu dimatikan, bunyi backround perbualan itu, status
kebisingan ketika berbual dan sebagainya, saya mungkin boleh memberi
ulasan yang lebih tepat”. Wallahu’alam.
Sumber: mynewshub
0 comments:
Post a Comment